Kartlegging- og vurderingsopphold for lungesyke

Kortvarig opphold for avklaring av diagnose, vurdere riktig behandling og plan for videre rehabilitering og trening.

Tilbudet består av utredning og en vurdering/anbefaling for videre rehabilitering og behandlingsnivå. Målet er at du skal få hjelp til å mestre lungesykdommen og dagliglivet.

Varighet: 5 dager.

Passer for

Har du en uklar diagnose, eller pustebesvær av ukjent årsak som er vanskelig å få oversikt over poliklinisk? Er det usikkert om du vil ha nytte av et rehabiliteringsopphold? Da kan vi tilby deg et korttidsopphold på fem dager.

Personer med alle typer lungesykdommer, nevromuskulære sykdommer med lungefunksjonsnedsettelse, følgetilstander etter tuberkulose eller kirurgiske inngrep på lunger eller brystkasse kan søke opphold på Cathinka Guldbergs Sykehus.

Du kan søke om opphold når som helst i sykdomsforløpet ditt. Spesielt viktig kan det være med rehabilitering dersom du merker en større endring i funksjonsnivå eller du står i fare for å miste evnen til å ivareta viktige oppgaver og roller i hverdagen. Opplæring og støtte ved nylig diagnose kan også være viktig for mange.

Behandlingsdetaljer

Målet er å få en avklart diagnose, sette i gang riktig behandling og få på plass en plan for videre rehabilitering og trening. Vi har et tverrfaglig team med lungespesialist, fysioterapeut og sykepleier. I tillegg kobles Sosionom, Psykolog, Klinisk ernæringsfysiolog og Ergoterapeut inn ved behov.

Vi har avansert lungefysiologisk laboratorium hvor du kan få avklart eksempelvis:

• Lungefunksjon (pusteprøver)

• Lunge- og hjertefunksjon under aktivitet

• Riktig diagnose for dine pustebesvær

• Behov for oksygentilskudd i hvile, aktivitet og ved flyreiser

Tilpasset trening

Mange lungesyke har tung pust og tror derfor det er farlig å trene, men det er det ikke. Tvert imot gjør trening at du får bedre kontroll over sykdommen din.

Fysioterapeuter hjelper deg med å tilpasse et treningsprogram og legger til rette for at du kan fortsette treningen etter at du har kommet hjem. Cathinka Guldbergs Sykehus flotte beliggenhet innbyr også til varierte former for fysisk aktivitet både inne og ute.

Du får opplæring, veiledning og undervisning både individuelt og i grupper.

For enkelte vil en del av oppholdet være arbeid med røykeslutt. Vi har et røykfritt miljø og tilbyr gruppe- og individuell oppfølging.

Kan pårørende være med? Pårørende kan ved spesielle behov og etter avtale være med på deler av oppholdet. Ta kontakt for pris.