Generell lungerehabilitering

4-ukers opphold for deg med behov for døgnbasert rehabilitering i spesialisthelsetjenesten.

Generell lungerehabilitering er et tilbud for deg med lungesykdom som gir symptomer og begrensninger i hverdagen og som trenger mer oppfølging og støtte enn det du kan få hos fastlege, lungespesialist eller ved sykehuspoliklinikk.

Det kan søkes om opphold uavhengig av om du nylig er blitt syk eller har kronisk lungesykdom.

Opplæring og støtte ved nylig diagnose kan være viktig for mange. Rehabilitering kan være spesielt viktig dersom du har tapt mye funksjon eller om du står i fare for å miste evnen til å klare viktige oppgaver i hverdagen. Er du sykmeldt eller står i fare for å falle ut av arbeid pga. lungesykdom, kan et rehabiliteringsopphold hjelpe deg til å stå i jobb eller avklare muligheten for videre arbeid.

Mer informasjon om oppholdet kan du lese om her.

Hva kan jeg forvente av oppholdet?

Det er godt dokumentert at de som deltar i rehabilitering blir i bedre stand til å takle hverdag og arbeidsliv, og at utrygghet og angst reduseres. Gjennom veiledet trening får du erfaringer med å bli andpusten på en trygg og effektiv måte som gir helsegevinst. Undervisning, samtaler og møte med andre kan bidra til ny innsikt og nye måter å mestre sykdommen på.

Du vil under oppholdet være knyttet til et “team” som består av en gruppe pasienter og behandlere. I tillegg til fysioterapeut, sykepleiere og lege kan faggrupper som bioingeniører, idrettspedagoger, hjelpepleiere og bidra under rehabiliteringen. Ernæringsfysiologer, psykologer, sosionomer/arbeidskonsulent og ergoterapeuter har undervisning om aktuelle tema, og det kan etter vurdering og ved tilgjengelige ressurser gis individuelle tilbud.

For enkelte vil en del av oppholdet være arbeid med røykeslutt. Vi har et røykfritt miljø og gir veiledning, hjelp og støtte i denne prosessen.

Kan pårørende være med? Pårørende kan ved spesielle behov og etter avtale være med på deler av oppholdet. Ta kontakt for pris.