Arbeidsrettet lungerehabilitering (ALR)

4-ukers opphold for pasienter med behov for døgnbasert rehabilitering i spesialisthelsetjenesten.

Arbeidsrettet lungerehabilitering er et tilbud til deg som grunnet lungesykdom har hyppig sykefravær eller langtidssykmeldinger. Arbeidsrettet lungerehabilitering kan hjelpe deg til å mestre sykdommen slik at du fortsatt kan delta i arbeidslivet.

Under oppholdet vil oppmerksomheten rettes mot utfordringene ved å ha en lungesykdom kombinert med å være yrkesaktiv.

Tilbudet består av individuelt rettet utredning og vurdering av fysisk kapasitet, behandling og rehabilitering.

Du får hjelp til å mestre lungesykdommen og dagliglivet.

Generelle inntakskriterier:

• er fortsatt i arbeid, men står i fare for å bli sykemeldt på grunn av lungesykdomsrelaterte plager

• sykmeldt eller har hatt flere sykmeldinger siste året på grunn av lungesykdomsrelaterte plager

• er på arbeidsavklaringspenger på grunn av lungesykdom

• ønske fra NAV om vurdering av arbeidsevne

• ønsker å fortsette i eller komme tilbake til jobb

Behandlingsdetaljer

Generell kartlegging og en funksjonsvurdering av helsetilstand og arbeidssituasjon, og hvordan lungesykdommen påvirker daglig funksjon. Vurdering og optimalisering av medisinering.

Utarbeidelse av individuelt tilpasset treningsprogram.

Sammen med ditt tverrfaglige team utarbeider du en individuell rehabiliteringsplan med mål og tiltak under- og etter oppholdet.

Du får opplæring og undervisning både individuelt og i grupper, i tillegg til samtalegrupper med fokus på egne ressurser og muligheter.

Aktuelle temaer er:

• utfordringer som lungesyk i arbeidslivet og hverdagslivet

• regelverk omkring stønadsordninger og hvilke muligheter som finnes i NAV-systemet

• sykdomslære, medisinbruk, kosthold, treningslære, hvordan fjerne slim, pusteteknikk, avspenning, stressmestring og hjelp til røykeslutt

Tilpasset trening

Mange lungesyke har tung pust og tror derfor det er farlig å trene, men det er det ikke. Tvert imot gjør trening at du får bedre kontroll over sykdommen din.

Fysioterapeuter hjelper deg med å tilpasse et treningsprogram og legger til rette for at du kan fortsette treningen etter at du har kommet hjem. Sykehusets flotte beliggenhet innbyr til varierte former for fysisk aktivitet både inne og ute.

Du får opplæring, veiledning og undervisning både individuelt og i grupper.

Kan pårørende være med? Pårørende kan ved spesielle behov og etter avtale være med på deler av oppholdet. Ta kontakt for pris.